Skip to main content

Demanem que es garanteixi la pluralitat i independència de la comunicació pública local

Al passat ple municipal del 17 d’ocubre, vam presentar una moció per demanar que es garanteixi la pluralitat i independència de la comunicació pública local.

La proposta, però, va quedar rebutjada amb els vots en contra dels tres partits del govern: ERC, PSC i Comuns. I amb els vots a favor dels tres partits a l’oposició: Fem Masnou, Junts i PP.

Aquest és el text:

Moció del grup municipal de Fem Masnou per garantir la pluralitat i independència de la comunicació pública local.

L’article 69 de la Llei de Bases de Règim Local i l’article 154 del Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, preveuen com un dels deures dels municipis, “la informació sobre la vida local i també sobre l’activitat del govern local així com la promoció de la participació ciutadana”. Tanmateix, l’article 170.2 de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya diu que “El ple de l’ajuntament ha de garantir la participació dels regidors i dels grups municipals en els òrgans d’informació i difusió municipal, com ara la televisió local, les emissores de ràdio municipals i les publicacions i els butlletins editats per l’ajuntament. En aquest sentit, els respectius plens han d’aprovar un reglament que reguli les condicions d’accés i d’ús d’aquests mitjans pels regidors i els grups municipals constituïts al si de la corporació.”

La Llei 22/2005 de la Comunicació Audiovisual de Catalunya (articles 32, 33 i 34), els ajuntaments han de garantir la professionalització i independència de la comunicació local, aprovant reglaments, contractes programa, estatuts de redacció, creant consells professionals i escollint els seus directius amb concursos públics d’acord amb mèrits professionals.

Tenint en compte l’exposat anteriorment el grup municipal de Fem Masnou proposa al ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Crear, en un termini màxim de dos mesos, una comissió que iniciï un debat polític per elaborar una proposta de reglament d’organització i funcionament del departament de comunicació de l’ajuntament del Masnou. El reglament haurà de presentar-se al Ple en un termini màxim de sis mesos des de la constitució de la comissió. Aquesta comissió estarà formada, per una persona representant de cada grup municipal, els i les professionals que formen actualment el departament de comunicació i un/a professional de l’àmbit de la comunicació a proposta de cada grup municipal. 

SEGON.- El Reglament haurà de definir la creació i funcionament d’un ens municipal de supervisió de la tasca del departament de comunicació, format per persones tècniques de comunicació de l’Ajuntament, representants designats pel Col·legi de Periodistes i representants de tots els grups municipals i de la societat civil. Aquesta comissió ha d’estar formada per almenys un 50% de dones.

TERCER.- Aquest reglament haurà de definir, també, l’ús i accés als mitjans públics de comunicació d’àmbit local per part dels grups municipals de l’Ajuntament i els continguts mínims d’una Guia de Bones Pràctiques comunicatives que introdueixi de manera transversal, en totes les comunicacions de l’Ajuntament, la perspectiva de gènere i el respecte a la diversitat afectivo-sexual, ètnica i cultural, garantint la pluralitat i la visibilitat de tots els col·lectius socials i de l’associacionisme veïnal.

QUART.- Aquest ens podrà fer propostes de nous espais als mitjans i canals de comunicació locals, per tal d’incidir en l’assoliment dels objectius esmentats al tercer acord d’aquesta moció.

CINQUÈ.- Traslladar aquests acords al departament de comunicació de l’Ajuntament, al Col·legi de Periodistes de Catalunya i a la ciutadania, mitjançant el web municipal, xarxes socials i el Masnou Viu.

Aquí podeu veure la intervenció sencera:

Data:
Temes: