Skip to main content

Zona verda: El govern municipal tomba la proposta de gratuïtat pels veïns i veïnes

En totes les ocasions en que s’ha tractat el tema del aparcament regulat de vehicles al nostre municipi des del 2022, Fem Masnou ha votat en contra del model proposat pel govern del Masnou.

El passat ple municipal del mes d’abril es portava a votació la zona verda, juntament amb els preus de l’estacionament municipal. El nostre vot va ser en contra per diferents raons, però, principalment, per coherència.

Què hem dit de la zona verda?

Sense diferències entre barris.

En la línia de no fer diferències entre barris, entenem que cal apostar per la gratuïtat per residents mentre la zona verda o la seva prova pilot només s’apliqui a un sector o sectors del poble i que l’únic escenari on s’hauria de plantejar el pagament seria si es fes una única zona per a tot el poble. (Fragment extret del text que vam publicar el 19/10/2022, a El Masnou viu 138: Zona verda).

Hem de votar aquesta qüestió sense saber la delimitació concreta de la “zona verda”. Només per aquest fet ja seria suficient per  votar en contra, per una qüestió de respecte democràtic a l’oposició. No es pot portar un punt tan rellevant, tan discutit aquí i al carrer sense una informació tan rellevant com saber la delimitació de les zones.

No estem d’acord amb els PREUS d’aquesta zona verda. Nosaltres apostem per la gratuïtat del veïnat.

2 Reflexions sobre el preu que acabaran pagant els veïns i veïnes:

    1. No és una quantitat que sigui disuasiva de res. És a dir, qui volgués especular amb una plaça de pàrquing no deixarà de fer-ho per 24€ l’any. Qui vulgui deixar el cotxe aturat llargues temporades en zona verda enlloc de buscar un lloc en espais gratuïts, tampoc ho farà per 24€ l’any.  Qui sigui resident seguirà fent el mateix ús de l’espai públic que feia abans, no arreglem res en aquest sentit.
    2. Tampoc és recaudarà una quantitat massa gran respecte al pressupost general del servei. Parlem d’entorn a 60.000€ l’any d’un servei que té previstos ingressos per més d’un milió d’euros.

 

Emergència climàtica

L’emergència climàtica és ara i no ens esperarà, cal canviar hàbits del conjunt de la població i reduir progressivament l’ús del cotxe.

Promouen polítiques de restriccions pel veïnat però no s’atreveixen amb els grans lobbies (…). Així, davant de les incoherències del govern municipal d’ERC i el PSC és normal que entre el veïnat s’hagi instal·lat la idea que l’àrea verda d’aparcament és una proposta promoguda únicament per l’afany recaptatori. (Fragment extret del text que vam publicar el 19/10/2022, a “Fem Masnou respecte a la prova pilot de la zona verda”).

→ Manca d’objectius clars:

  • Es parla de reduir emissions però no farem cap estudi, ni previ ni posterior.
  • Es parla de reduir l’ús del cotxe però no es fa cap política activa de millorar substancial del transport públic.
  • Es parla de facilitat aparcament als veïns, però aquest seria un objectiu contradictori amb els dos anteriors, que eren reduir l’ús del cotxe i les emissions. En fi, ens sembla més que ho fem perquè ens obliguen des d’altres instància sense tenir massa clar què volem com a poble.  

Com afectarà la zona verda al teixit comercial dels diferents barris del Masnou?

Creiem que és de vital importància estudiar com afectarà la zona verda allà on s’apliqui en un futur. Comerç de proximitat obligat a competir comercialment amb zones del poble amb aparcament gratuït (com, per exemple, la plaça de les Dones del Tèxtil) però també havent de competir amb centres comercials, tots ells allunyats del poble i amb totes les facilitats per accedir-hi en cotxe.

Des de Fem Masnou apostem decididament pel petit comerç de proximitat, totes les persones expertes coincideixen en el fet que per reduir els desplaçaments en cotxe cal que cada barri disposi d’aquest teixit comercial, objectiu del qual ens allunya el model de zona verda d’ERC i el PSC.

(Fragment extret del text que vam publicar el 19/10/2022, a “Fem Masnou respecte a la prova pilot de la zona verda”).

Des de Fem Masnou hem fet 3 propostes en relació amb aquest punt:

  • Hem presentat esmenes a un dels punts següents per tal d’aconseguir la gratuïtat pel veïnat. 
  • Hem presentat una moció per aconseguir una segona línia de bus urbà.
  • Hem presentat una moció per aconseguir retirar la targeta d’aparcament als regidors i regidores que encara la tinguin, nosaltres hi hem renunciat des de sempre.

Tres propostes que van en la línia d’allò que vam dir en campanya: acabar amb privilegis en qüestions de mobilitat, millorar el transport públic i regular l’aparcament de forma gratuïta pel veïnat. Totes 3 han estat rebutjades pel Govern municipal (ERC, PSC i Comuns).

Apostem per un nou model que aposti per no fer diferències entre barris, doni suport al petit comerç i aposti decididament pel transport públic com a millor política contra l’emergència climàtica. I si ens centrem en la proposta concreta de la “zona verda” d’aparcament, el posicionament de Fem Masnou ha estat des del principi, fer una única zona gratuïta per a tots els veïns i veïnes.

[Actualització juny 2024]

En plens anteriors el govern a portat a votació documents incomplerts on faltaven parts rellevants dels mateixos com per exemple, la delimitació i distribució de les zones afectades per aquesta zona verda, i al ple de juny van portar la resolució d’unes al·legacions que ja han estat comunicades a la ciutadania molt abans de presentar-les als grups municipals. Tot i demanar la retirada dels punts sobre al·legacions, es van votar.

Malgrat estiguin dins la legalitat, i escudats en una majoria absoluta, aquesta manera de fer té poca legitimitat democràtica i en el fons, mostra una manera d’actuar menystenint als representants de l’oposició i de retruc a la meitat de la població del Masnou, malauradament aquesta és una pràctica habitual d’aquest govern, tal i com ja vàrem denunciar en la nostra queixa al ple de desembre passat.

Articles relacionats:

Data:
Temes: